Ruitenheer al 45 jaar sterk in service en onderhoud.
In 1978 heeft Ter Borgh sr. Ruitenheer opgericht. Vanuit zijn vorige baan kon Ter Borgh sr. projecten en klanten meenemen. Met duizend euro spaargeld en zes kinderen om thuis voor te zorgen durfde hij de uitdaging aan te gaan. In 1987 nam René ter Borgh, na het plotselinge overlijden van zijn vader, het stokje over.
Ruitenheer biedt totaaloplossingen voor service en onderhoud. “Door de jaren heen hebben we onze diensten uitgebreid van glasbewassing naar totaal onderhoud. We doen alles aan de buitengevel. Van onderhoud tot schoonmaak, van schilderwerk tot calamiteiten, en natuurlijk nog altijd glasbewassing,” aldus Ter Borgh. Ruitenheer levert tegenwoordig ook receptiediensten en een uitgebreid assortiment sanitaire artikelen.
Sterktes en zwaktes kennen
Waar sommigen er stellig van overtuigd zijn dat het het beste werkt wanneer een bedrijf zich specialiseert in één of hooguit een paar diensten, kijkt Ter Borgh daar heel anders tegenaan: “Als je tien dingen goed kunt, waarom zou je het dan niet doen?” De ondernemer is zich erg bewust van zijn sterktes en zwaktes en maakt er veel werk van om de juiste mensen op de juiste plekken om zich heen te verzamelen. “Je moet mensen in hun kracht zetten. Als iedereen doet waar die goed in is kom je samen het verst. Ik prijs mijzelf heel gelukkig met een geweldige directie, MT en werknemers.”
Ziekmelden gebeurt zelden
Ruitenheer zorgt goed voor zijn personeel, dat vindt de organisatie belangrijk. “We proberen altijd aan te voelen waar behoefte aan is, of mensen ergens mee zitten, of er iets speelt. Niet alleen op de werkvloer, maar ook in de privé sferen van werknemers. Is bijvoorbeeld het kind van een werknemer ziek, dan vragen we daarnaar. Niet ‘omdat het moet’, maar vanuit oprechte interesse en bezorgdheid.” Dat Ruitenheer goed is voor zijn personeel, heeft ook zijn weerslag op de collega’s. “Het verloop en ziekteverzuim is ontzettend laag. Sommigen werken hier al dertig jaar of langer, en ziekmelden komt heel weinig voor.” Maar de zorg voor zijn personeel gaat verder dan alleen vragen hoe het gaat. Raakt een medewerker bijvoorbeeld in financiële problemen dan staat Ruitenheer ook voor diegene klaar. “We bieden, voor personeel dat vast in dienst is bij ons, regelingen om ze te helpen met financiële kwesties zoals het aflossen van schulden.”
Activiteiten voor personeel
Iets anders wat Ruitenheer graag doet voor zijn werknemers is het organiseren van evenementen en activiteiten. “Onze afdeling personeelszaken organiseert veel voor medewerkers en trekt dan ook echt alles uit de kast om er een geslaagd feestje van te maken. Bijvoorbeeld ons jaarlijkse Sinterklaasfeest waar alle kinderen en kleinkinderen van collega’s van Ruitenheer een fijne middag hebben. Van poffertjeskraam tot springkussen, we zorgen dat het aan niets ontbreekt om de kinderen een mooie dag te bezorgen,” aldus Ter Borgh.
Geen dag hetzelfde
Toch is het niet elke dag feest. Er wordt ook heel hard gewerkt door iedereen binnen het bedrijf. Bijvoorbeeld door sales director Danny Scheffmann, die in 2021 de overstap maakte van de autobranche naar Ruitenheer. “Geen dag is hetzelfde. Ik heb hier een heel fijn salesteam opgebouwd en samen houden we ons zowel met koude acquisitie als met het opvolgen van leads bezig. Maar mijn werk is veel breder dan alleen maar het binnenhalen van klanten. Als we
merken dat er vraag is naar een bepaalde dienst die we nog niet aanbieden, dan kijken we hoe we daar invulling aan kunnen geven. Daarnaast houd ik mij bezig met innovatie. We lopen graag voorop in plaats van achter de massa aan en dat betekent dat we altijd naar de toekomst kijken en zo goed en snel mogelijk inspelen op ontwikkelingen die ons werk makkelijker en beter maken,” aldus Scheffmann. De organisatie is momenteel ook bezig met een nieuwe innovatie: de inzet van drones voor glas- en gevelbewassing wordt getest. Maar Ruitenheer was bijvoorbeeld ook de eerste die binnen met lange stelen ging werken, of die camera’s op het materiaal monteerde om dakgoten beter schoon te kunnen maken.
Samenwerken
De man die voortborduurt op het werk van Scheffmann is operationeel directeur Bertram de Langen. “Nadat Danny met zijn team een klant heeft binnengehaald, moet ik daar met mijn team invulling aan geven. In de praktijk betekent dat dat wij voordat een deal rond is al contact hebben gehad, zodat we van tevoren kunnen kijken of we daar genoeg capaciteit voor hebben. We willen natuurlijk voorkomen dat we klussen binnenhalen maar de klant vervolgens lang moet wachten voordat de klus uitgevoerd wordt,” aldus De Langen. De lijntjes binnen Ruitenheer zijn kort. Zowel naar collega’s als naar de directie en naar algemeen directeur Ter Borgh zelf toe. “Daardoor kunnen we snel schakelen, beslissingen nemen en voorkomen dat klanten op ons moeten wachten.” De salesafdeling geeft een warm bad aan de klant, vervolgens is het aan het operationele team om dat ‘Ruitenheer gevoel’ waar te maken. Samen met een gevoel van vrijheid, flexibiliteit door de hele organisatie en verantwoordelijkheid, is het juist die werkwijze die het werken bij Ruitenheer zo prettig maakt voor De Langen.
Volledige ontzorging
Als facilitair dienstverlener breidt Ruitenheer zijn diensten nog altijd verder uit om de belofte klanten volledig te ontzorgen waar te kunnen blijven maken. De organisatie heeft onlangs een geheel nieuwe receptiedienst opgezet. Zorg Director Somaria de Boer en Directeur Interne Zaken Joyce Tijssen zijn samen verantwoordelijk voor de nieuwe dienst. “Waar er een aantal jaar geleden flink bezuinigd werd op receptionisten zit deze functie nu juist weer enorm in de lift. Bedrijven hechten steeds meer waarde aan de totaalbeleving van klanten, om zich op die manier te onderscheiden van de concurrent. Een receptionist hoort daar ook bij, dus daar spelen wij op in,” aldus Tijssen. Specifiek voor verzamelpanden waar verschillende bedrijven gevestigd zitten, is het vaak lastig een receptionist te regelen.
Joyce Tijssen en Somaria de Boer
Ruitenheer Zorg
Sinds oktober vorig jaar heeft Ruitenheer er nog een tak van sport bij. Zorg director De Boer, die zelf al vele jaren in de Zorgbemiddeling werkzaam is, is dit nu aan het opzetten binnen Ruitenheer. Ruitenheer Zorg zal een bemiddelende rol tussen zorgprofessionals die op zzp basis werken en onder andere verzorgingstehuizen aannemen. De service gaat verder dan alleen de benodigde handen aan het bed, maar is bijvoorbeeld ook gericht op ondersteuning van de schoonmaakdienst of bij de receptie.
Duurzame relatie
Ruitenheer streeft naar het opbouwen van duurzame, langdurige relaties met klanten. Dat past ook goed bij de belofte van volledige ontzorging en het brede scala aan diensten dat de organisatie aanbiedt. “Het is voor klanten makkelijk dat ze voor veel diensten één aanspreekpunt hebben. Wanneer er iets is bellen ze Ruitenheer. Als je voor elke dienst een apart bedrijf
inschakelt kan dat heel verwarrend worden,” aldus De Boer. Sales director Scheffmann voegt daaraan toe dat een vereiste voor het opbouwen van een langdurige relatie vertrouwen is. “Klanten moeten vertrouwen in ons hebben, en zien dat wij snel kwaliteit kunnen leveren. Dat valt of staat allemaal met hoe je overkomt als bedrijf. Een voorbeeld van iets wat dit vertrouwen opwekt is het feit dat wij al jarenlang als sponsor zichtbaar zijn bij Almere City FC. Mensen zien dat wij dat doen en kunnen. Ze associëren dat, terecht, met een serieus bedrijf.”
Maatschappelijke betrokkenheid
De organisatie is niet alleen betrokken bij Almere City FC. Ruitenheer sponsort nog veel meer clubs. Ter Borgh licht toe: “We zijn maatschappelijk, sociaal en sportief betrokken bij de stad en regio. We sponsoren verschillende sportverenigingen, maar ook stichtingen, instellingen en goede doelen. Gewoon omdat we willen helpen en er daarmee bijvoorbeeld aan bij kunnen dragen dat alle kinderen, ook de kinderen die er anders om financiële redenen buiten zouden vallen, naar een sportclub kunnen.”
Toekomst
Ter Borgh zijn zoons, Giovanni en Jordy, zijn al een tijdje werkzaam bij Ruitenheer. “Giovanni werkt al sinds zijn veertiende bij ons. Inmiddels heeft hij zo’n beetje alle financiële diploma’s die je maar kunt bedenken gehaald. Zijn kennis is heel waardevol voor onze organisatie. Ook Jordy voegt veel toe binnen het bedrijf, maar op een heel andere manier. Ze komen uit hetzelfde nest, maar zijn heel verschillend. Meer complementair aan elkaar,” aldus Ter Borgh. Jordy voegt daar aan toe: “Ik heb lang gevoetbald, daarna was de stap naar het werkzame leven bij Ruitenheer heel voor de hand liggend voor mij. Ik probeer nu vooral zoveel mogelijk over het bedrijf te leren. Door informatie te verzamelen en op verschillende afdelingen te werken.” Toch is het geen gegeven dat Giovanni en Jordy Ruitenheer in de toekomst over zullen nemen. “Mijn zoons worden later wel eigenaar, maar of ze het werk ook overnemen is nog niet bepaald. Ik vind het vooral belangrijk dat ze iets doen wat ze leuk vinden. Ze moeten het willen en natuurlijk over de juiste kennis en kwaliteiten beschikken,” aldus Ter Borgh.
Familiegevoel
In de kern is Ruitenheer een familiebedrijf; gestart door Henk ter Borgh sr., tegenwoordig onder leiding van René ter Borgh. en in de toekomst mogelijk met zijn zoons Giovanni en Jordy ter Borgh aan het roer. “Maar ik zou ons geen familiebedrijf willen noemen, daarmee doe je het bedrijf tekort. We zijn geen familiebedrijf maar er heerst hier wel een sterk familiegevoel,” aldus Jordy.
Volg ons op linkedin
Als je geïnteresseerd bent in meer nieuws over onze organisatie en onze betrokkenheid bij andere initiatieven, nodigen we je uit om ons te volgen op LinkedIn. Hier delen we regelmatig updates over onze projecten en onze betrokkenheid bij andere sociale initiatieven. Klik hier om naar onze LinkedIn-pagina te gaan en ons te volgen.
Benieuwd naar nog meer van zulke soort verhalen? bekijk dan onze andere blogs.
Ruitenheer biedt totaaloplossingen voor service en onderhoud, alles voor uw pand onder een dak.